FAQ
Larp (Live action Role-Playing) is een fenomeen, een medium, een hobby, een vorm van tijdverdrijf en voor sommigen een bron van inspiratie.
Larp is een improvisatie toneelspel (zonder publiek) met een thema waar opgaan in het verhaal centraal staat. Je verzint een rol voor jezelf: een personage met een achtergrond en eigen karaktertrekken. Alles kan, als het maar in het thema past waarin het avontuur zich afspeelt.
Vervolgens reageer je vanuit je rol op de situaties die zich voordoen tijdens het avontuur. Om alles eerlijk te laten verlopen en in goede banen te leiden, zijn er enkele spelregels waaraan iedereen zich houdt. Met die spelregels wordt het mogelijk om dingen te doen, die in de werkelijkheid (liever) niet kunnen. Denk hierbij aan stelen, vechten, doodgaan, genezen binnen een minuut en magie gebruiken.
Larpen: Fantasy Heroes en Larpen: Zombie Apocalypse zijn voorbeelden van een Larp met alles er op en er aan.
Mocht je rollenspelen of roleplaying niet zien zitten, daar hebben we Larpen Light voor ontwikkeld. In Sword Tag en Archery Tag is het avontuur met rollenspel geschrapt en rechten we ons op de actie binnen Larp. Zwaardvechten en boogschieten op elkaar in competitievorm en in kostuum, zodat je opgaat in de fantasy wereld die in een Larp wordt gecreeerd.
En mocht je zowel willen zwaardvechten als boogschieten op elkaar, dan kies je voor Battle Tag
Je kunt onze games spelen als je 16 jaar of ouder bent. Er is geen maximum leeftijd.
Jazeker! Het is de afgelopen jaren gebleken dat iedereen een leuke middag kan beleven.
De activiteiten zijn zo ontworpen, dat het zo veel mogelijk mensen aanspreekt. We springen niet meteen in het diepe: workshops zorgen voor een geleidelijk opbouw, zodat iedereen zich op zijn gemak gaat voelen met wat hij of zij gaat doen.
Daarnaast draagt de professionele spelbegeleiding bij aan het gevoel van gastvrijheid, veiligheid en plezier.
Er wordt altijd binnen 1 werkdag telefonisch contact gelegd voor het volgende:
- Om jullie wensen te inventariseren.
- De gewenste locatie af te stemmen.
- Onze beschikbaarheid op de door jullie gewenste datum en tijd te overleggen.
- Ook geven we je nog een toelichting op de activiteit, zodat je een goed beeld hebt van wat je te wachten staat.
Je ontvangt daarna een offerte waarin jullie wensen en onze invulling op een rij zijn gezet, voorzien van een prijsopgaaf. Je krijgt 14 dagen de tijd voor het nemen van een beslissing.
De ervaring heeft geleerd dat met mailen alleen de verwachting over en weer onvoldoende worden afgestemd. Vandaar het belletje.
Je ontvangt een factuur die je uiterlijk 1 week voor aanvang van jullie activiteit dient te hebben voldaan.
Dan kan het zomaar dat er te weinig spelmateriaal en kostuums beschikbaar zijn. Zorg er dus voor dat we van te voren, voordat we de spullen inpakken, op de hoogte zijn van het juiste aantal deelnemers.
Ja, dat kan. Hierop zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing, zie de algemene voorwaarden.
Het belangrijkste staat hieronder:
Voor een wijziging van de datum van uitvoeren wordt 100 euro aan omboekingskosten in rekening gebracht. Wijzigingen van het aantal deelnemers binnen een marge van 10% van het originele geboekte aantal kan tot uiterlijk een week voor aanvang kosteloos worden aangebracht.
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd of een wijziging de aard van een annulering heeft, worden de volgende kosten in rekening gebracht, tenzij anders overeengekomen:
- annulering langer dan 6 weken voor de datum van de real life game 25% van het overeengekomen bedrag;
- annulering langer dan 3 weken voor de datum van de real life game 50% van het overeengekomen bedrag;
- annulering langer dan 1 week voor de datum van de real life game 75% van het overeengekomen bedrag;
- annulering korter dan 1 week voor de datum van de real life game 100% van het overeengekomen bedrag.
Landgoed Zonheuvel is prima bereikbaar met de auto. Je kunt bij de locatie gratis parkeren.
Voor het OV ben je aangewezen op busverbindingen van station Maarn, Zeist of Veenendaal.
Adres:
Landgoed Zonheuvel, Amersfoortseweg 98, 3941 EP Doorn
Veiligheid is het belangrijkste voor ons! Wij zorgen voor deugdelijk en veilig materiaal. Daarom krijg je een goede instructie, oefen je het gebruik van de veilige wapens en dien je de instructies van de spelbegeleider m.b.t. de veiligheid ALTIJD op te volgen. Er is een EHBO doos aanwezig. Je bent zelf aansprakelijk voor toegebrachte schade of letsel.
We werken met ervaren spelbegeleiders die toezien op de veiligheid tijdens een gevecht. Indien blijkt dat iemand de instructies niet opvolgt, dan dient deze het wapen in te leveren en is uitgesloten van verdere deelname aan gevechten. De beslissing van de spelbegeleider is definitief. Wij zijn aansprakelijk voor eventueel schade of letsel als wij niet ingrijpen.
Indien je het fysieke aspect na het oefenen toch niet leuk vind, of je vindt het spannend en voelt je niet veilig ermee, dan zijn er ook andere manieren om deel te nemen aan de activeit, zonder te hoeven vechten.
Ik ben zwanger...
Proficiat! Maar zwangere vrouwen mogen NIET deelnemen aan fysieke gevechten en mogen NIET worden geraakt. Deelname aan workshops en oefenen met de wapens kan, maar is op eigen risico.
Alleen Larp wapens zijn toegestaan. Deze worden voor aanvang van de activiteit gecontroleerd. Afgekeurde wapens worden in de auto (van de spelbegeleider) bewaard tijdens de activiteit. Wapens die verboden zijn volgens de Nederlandse wet graag thuislaten.
Als je de instructies opvolgt, dan is vechten met Larp wapens en bogen niet pijnlijk. Het kan gebeuren dat een pijl of wapen per ongeluk hard aankomt, maar het levert geen blauwe plekken op of iets dergelijks.
In verband met de veiligheid mag je NIET onder invloed van drugs zijn of aangeschoten of dronken deelnemen. Je wordt uitgesloten van alle gevechten en het hanteren van Larp wapens.
Als de gehele groep onder invloed is en de instructies van de spelbegeleider niet meer opvolgen, wordt de activiteit voortijdig beëindigd.
Ja, een beetje. In het avontuur zitten een paar escape room puzzels. Maar ook het oplossen van de gebeurtenissen en de spelregels vragen dat je nadenkt hoe je bepaalde zaken aanpakt.
Volgens de professor in escape rooms, Scott Nicholson, komen escape rooms voort uit de Larp wereld, waar de plotpuzzels gestript zijn van plot en role-playing.
Hypocras! Deze middeleeuwse kruidendrank is relatief eenvoudig zelf te maken. Of snuffel op het web rond naar aanbieders van deze heerlijke frisse en kruidige drank.
Yes, all games are conducted in English and have English instructions and puzzles/challenges available.
If you require information regarding our activities in English, please contact us. We are happy to help you out.